به گزارش معاونت اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا،سردار "سید مهدی فرحی "با اشاره به هدف ستاد کل از مهارت آموزی سربازان اظهار داشت: مهارت آموزی یک هدف والایی دارد اینکه ما بتوانیم با مهارت آموزی در واقع جذابیت سربازی را در میان جامعه، نشاط سربازی را در میان سربازان و اثربخشی سربازی را برای نیروی مسلح ارتقا بدهیم راهبردی پشت سر مهارت آموزی است.

وی افزود: یعنی سربازی که مهارت داشته باشد و شایستگی‌های بیشتری داشته باشد به درد نیروهای مسلح بیشتر می‌خورد نتیجه این کار هم در واقع هدف مستقیم مهارت آموزی است اما نتیجه غائی و نتیجه آینده هم مهارت‌آموزی دارد و آن هم زمینه اشتغال برای جوان‌ها برای پس از خدمت بیشتر ایجاد شود یعنی الان که کشور ما بیش از ۴ میلیون نفر بیکار دارد که قسمت عمده آنها به تعبیری ۸۵ درصد آنها جوانهای ۲۰ سال تا ۳۰ سال هستند وقتی سراغشان می‌روید عمده اینها از نداشتن مهارت رنج می‌برند.

جوانی که مهارت داشته باشد تنها به دنبال استخدام نیست

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی گفت: در صورتی که اگر جوانان ما مهارت داشته باشند اولاً به دنبال استخدام نیستند ثانیاً اینکه شانس استخدام آنها بسیار بالاتر می‌رود چون خود فرد یک هنر و یک مهارتی دارد بنابراین هدف ثانویه مهارت آموزی، اشتغال و ایجاد زمینه و بستر اشتغال برای جوانان که وقتی منقضی خدمت می‌شوند و ترخیص می‌شوند بتوانند یک مهارتی داشته باشند، مهارت هم اگر یک فرصتی به دست بیاید که بتوانند در طی مدت خدمت از همین مهارت استفاده عملی هم بکنند تجربه هم همراه آن مهارت می‌آید و یک گواهینامه رسمی هم دارند که معتبر است.

وی ادامه داد: وقتی که جوان ما با این ابزار وارد جامعه شوند بنابراین سربازی برایشان یک فرصت شده، فرصت یادگیری، مهارت آموزی، تجربه اندوزی و مدرک مهارت گرفتن و وقتی ترخیص می‌شود اگر هیچ عقبه‌ای نداشته باشند این مدرک می‌تواند یک فرصتی برای اشتغال بشود

سردار فرحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه می‌گویند سربازان بی کارند و از سر بیکاری به سربازان مهارت می‌آموزند را شما تأیید می‌کنید، گفت: در واقع این یک صحبت خیلی نپخته و خام است که یا کسانی می‌زنند که از وضعیت سربازی مطلع نیستند یا خدایی نکرده با غرض‌ورزی صحبت می‌کنند چون امروزه: به خاطر شدت فعالیت نیروهای مسلح، به خاطر کاهش جمعیت سرباز و به خاطر ارتقا سطح تحصیلات سرباز، سربازان در یک شرایط کاری خیلی زیاد قرار گرفتند و حجم کارهایشان خیلی بیشتر از قبل شده و اینکه بگویند از سر بیکاری چیزی یاد بگیرند این در واقع یک حرف کاملاً اشتباه است.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی ادامه داد: به خاطر همین است که ما به دنبال مکانیسم‌هایی رفتیم که از شدت اشتغال سرباز استفاده کنیم نه از شدت بیکاری یعنی آنقدر که سرباز مشغله دارد و فرمانده حاضر نیست که آن را آزاد کند و می‌گوید که من نیرو ندارم و باید از این سرباز استفاده کنم ما مکانیزم‌هایی را طراحی کردیم که این شدت اشتغال را به نوعی با مهارت گره بزنیم مثلاً گفتیم که آزمون ادواری بگیریم در آموزش بدو خدمت، قبل از اینکه به خدمت سربازی بیاید و در لباس مقدس سربازی قرار بگیرد موقعی که سنش کمتر از حد سربازی بوده و در خانه پدر مادرش بوده یک مهارتی را کسب کرده و یک هنری را پیدا کرده ولی گواهینامه ندارد در همان بدو خدمت افراد مهارت دیده‌ای را که بدون گواهینامه هستند شناسایی بکنیم و در همان زمان یک ماهه و یا دوماهه بعد از کرونا ان‌شاالله بتوانیم به آنها گواهینامه بدهیم.

۱۵ درصد سربازانی که مهارت‌ها را فراگرفته دارای گواهینامه فنی و حرفه‌ای شدند

وی گفت: خوشبختانه ۱۲ الی ۱۵ درصد سربازان ما در این چهل پادگان ارتش سپاه ناجا و وزارت دفاع که سالانه چند صد هزار نفر وارد این ۴۰ پادگان می‌شوند در بدو ورود می‌گویند و مهارت داریم ولی گواهینامه نداریم و ما در طی همان یک ماه آموزش با فنی حرفه‌ای هماهنگ کردیم و از آنها آزمون به عمل می‌آید و خوشبختانه حدود ۱۵ درصد آنها گواهینامه می‌گیرند.

سردار فرحی بیان کرد: یعنی ۱۵ درصد ورودی پادگان‌ها، این آمار شش ماه گذشته ماست و فنی حرفه‌ای می‌تواند تأیید بکند و اتفاقاً این کسانی که در این مقطع گواهینامه می‌گیرند بالاترین نمره را می‌گیرند چرا چون مهارت چندین ساله را کسب کردند و نیازی نیست ۳۰ تا ۴۰ ساعت پیش ما آموزش ببینند و نمره این افراد بالای ۹۰ است نمره‌ای که فنی حرفه‌ای به آنها می‌دهد در حالی که نمره قبولی افرادی که در حین خدمت آموزش می‌بینند بین ۵۰ تا ۶۰ است.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی گفت: این یکی از کارهایی است که ما انجام می‌دهیم و برای اشتغال سرباز در طول مدت خدمت و به علت شدت اشتغال او اجازه نمی‌دهد که در کلاس‌ها شرکت بکند و فرمانده خیلی تحت فشار است که سرباز را آزاد کند بنابراین از همچنین مکانیسم‌هایی استفاده می‌کنیم و مکانیسم دیگری که ما با کمک وزارت کار با حمایت جدی وزیر کار که انصافاً در این موضوع سنگ تمام گذاشتند و مجوز آموزش در محیط واقعی کار را دادند که اصلاً نه فرمانده بخواهد کسی را آزاد کند و نه سرباز بخواهد که وقت آزاد داشته باشد و برای آموزش بیاید.

افزایش تعداد کارگاه‌های مهارت آموزی

وی خاطرنشان کرد: قرار شده است تمام کارگاه‌هایی که در نیروهای مسلح قرار دارد در پرتال فنی حرفه‌ای ثبت کنیم تا به الان ۵ هزار کارگاه از ارتش، ناجا و سپاه در پورتال فنی حرفه‌ای ثبت شده‌اند، ما پیش‌بینی می‌کنیم این کارگاه‌ها تا پایان سال بالغ بر ۱۵ هزار عدد شود، اگر در هر یک از این کارگاه‌ها سالی سه سرباز آموزش ببیند حداقل ما سالانه حدود ۵۰ هزار سرباز را در محیط واقعی کار خودشان بدون اینکه سربازی بخواهد آزاد شود آموزش مهارتی داده‌ایم و به او گواهینامه می‌دهیم و برای او سابقه کار می‌شود و به او یک برگه تجربه دو ساله هم می‌دهیم که با این دو مدرک ترخیص شود.

سردار فرحی در پایان گفت: جدا از مواردی که اعلام شد ما برای پس از خدمت هم کارهای خیلی خوبی کردیم که بتوانیم در سامانه ماهرسان از سرباز پس از خدمت حمایت کنیم بنابراین ما به دنبال مکانیسم‌هایی هستیم به خاطر شدت پرکاری سربازان و عدم وجود وقت اضافی برای سرباز که امکان مهارت‌آموزی ندارد مقداری از مهارت را به قبل از خدمت انداختیم و یک سری را در آموزش بدو خدمت (خود اظهاری) و مقداری را در محیط واقعی کار گنجانده‌ایم همه اینها حاکی از این است که سرباز پرکار است و پرتلاش است و وقت اضافی ندارد و این تناقض جدی است که می‌گویند سربازان از سر بیکاری مهارت‌آموزی می‌کنند و این حرف از سر نشناختن موضوع و ناآگاهی است.