ضوابط و مقررات صدور معافیت تحصیلی در سال 1401

وی در تشریح ضوابط و مقررات صدور معافیت تحصیلی در سال 1401 بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه های عالی کشور هستیم ضروری است کلیه مشمولان مقاطع تحصیلی دانشگاهی و دیپلم که در خرداد، تیر و شهریور ماه سال گذشته فارغ التحصیل شده اند فقط تا پایان شهریور ماه امسال مهلت تعیین تکلیف وضعیت خدمتی دارند بنابراین این دسته از عزیزان در صورت قبولی در دانشگاه می بایست هرچه سریع‌تر برای ثبت معافیت تحصیلی خود اقدام کنند.

هوشمندسازی سامانه‌های خدماتی سازمان وظیفه عمومی فراجا

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با اشاره به هوشمندسازی سامانه های خدماتی سازمان وظیفه عمومی فراجا تصریح کرد: کلیه مشمولانی که موفق به پذیرش در دانشگاه های سراسر کشور شده اند، می توانند با مراجعه به اپلیکیشن پلیس من و یا سامانه سخا به نشانی sakha.epolice.ir درخواست خود را ثبت کنند و در صورت بروز مشکل در ثبت درخواست خود می توانند برای رفع آن به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) و یا معاونت‌های وظیفه عمومی در سراسر کشور مراجعه حضوری داشته باشند.

صدور مجوز خروج ازکشور برای 125 هزار مشمول غیر غایب

وی با اشاره به صدور مجوز خروج از کشور برای 125 هزار مشمول غیرغایب برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی اظهار داشت: در سال جاری برنامه سازمان وظیفه عمومی در راستای خروج از کشور مشمولان برای شرکت در مراسم معنوی اربعین حسینی، ثبت اینترنتی مجوز خروج از کشور برای مشمولان غیر غایب بوده است.

این مقام ارشد انتظامی گفت: در سال جاری مدت خروج از کشور برای مشمولان غیرغایب مشتاق به شرکت در این سفر معنوی از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر بدون نیاز به پرداخت وثیقه در نظر گرفته شده است.

سردار مهری بیان داشت: علاوه بر ارائه خدمات اینترنتی در صدور مجوز خروج از کشور برای مشمولان در این سفر معنوی، کارکنان خدوم وظیفه عمومی در سراسر کشور در معاونت وظیفه عمومی و همچنین در 7 پایانه مرزی کشور ازمرزهای شلمچه، چذابه، مهران ، خسروی، باشماق و فرودگاه امام خمینی (ره)  به مشمولان عزیز ارائه خدمات داشته اند.

وی تاکید کرد: در مجموع حدود 125 هزار مجوز خروج از کشور برای زیارت عتبات عالیات برای مشمولان غیر غایب صادر شده که در حدود 100 هزار مجوز خروج از کشور به صورت اینترنتی صادر شده و 25 هزار مجوز دیگر با مراجعه حضوری مشمولان صادر شده است.

محرومیت اجتماعی مشمولان غایب

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا عنوان کرد: در سال های اخیر موالید ذکور کشور در حدود 21 میلیون بوده که در حدود 85 درصد از موالید ذکور با ورود به سن مشمولیت وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کرده اند و فقط حدود 14 درصد مشمول غایب محسوب می شوند.

وی بیان داشت: مشمولان غایب در صورت عدم تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود با محرومیت های اجتماعی از جمله عدم صدور معافیت تحصیلی، خروج از کشور، عدم استخدام در سازمان های دولتی و غیر دولتی ،عدم ارائه وام و تسهیلات بانکی مواجه می شوند، همچنین کارفرمایان شرکت ها و کارخانه های خصوصی در صورت به کارگیری مشمولان غایب جریمه نقدی خواهند شد.

سردار مهری گفت: همچنین با توجه به اتصال وب سایت بانک مرکزی به اطلاعات سازمان وظیفه عمومی ،امکان ارائه وام و تسهیلات بانکی به مشمولان غایب مقدور نمی باشد.

حذف قانون جریمه مشمولان غایب از سال 97 به بعد

رئیس سازمان وظیفه عمومی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران خاطرنشان کرد:  قانون جریمه مشمولان غایب از سال 97 به بعد اجرا نشده است وتنها کسانی که تا پایان سال گذشته درخواست خود را ثبت و حداقل یک قسط را پرداخت کردند، می توانستند با پرداخت مابقی اقساط تا پایان سال گذشته از این قانون بهره مند شوند و در سال جاری به هیچ عنوان این قانون قابل اجرا نیست.