مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح
جزئیات تسهیلات و مشوق های جدید مهارت آموزی و اشتغال سربازان را تشریح کرد
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح در تشریح جزئیات و مشوق های جدید مهارت آموزی سربازی اعلام کرد: تاکنون یک میلیون سرباز تحت پوشش برنامه های مهارت آموزی قرار گرفته اند.






به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سرباز ماهر، سردار موسی کمالی در گفتگو با خبرنگار بازارکار از مهارت آموزی یک میلیون سرباز خبر داد و اعلام کرد: در سال جاری نیز ۵۲۰ هزار سرباز از آموزش های مهارتی در دو بخش عمومی و تخصصی برخوردار خواهند شد.
وی در واکنش به سخنان معاون پژوهشی وزارت علوم مبنی بر اینکه دوره های پسادکتری جایگزین سربازی می شود این موضوع را رد کرد و گفت: چنین طرحی مطرح نیست بلکه همه برنامه ای که ستاد کل دارد این است که همه دانش آموختگان ارشد و دکتری در رشته های غیرپزشکی که دارای طرح های کاربردی که مورد نیاز کشور باشد می توانند از مشوق های کسر خدمت تا ۲۲ ماه بهره مند شوند.
وی افزود: این طرح حمایت از نخبگان و استفاده از طرح های نوآورانه دانش آموختگان دانشگاهی در راستای رفع نیازهای کشور است و می تواند بستر ساز توسعه نوآوری و کارآفرینی در کشور باشد.
تحت پوشش قرار گرفتن همه سربازان و تلاش برای تسهیل‌گری اشتغال آنان
سردار کمالی در خصوص فراگیری طرح جامع مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح اعلام کرد: یکی از اصلی‌ترین اهداف قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی، تحت پوشش قرار گرفتن تمامی سربازان و اقدامات لازم برای تسهیل‌گری در اشتغال آنان است.
وی افزود: مهارت‌آموزی حق تمامی سربازانی‌ است که به عنوان مدافعین عزت و استقلال و همچنین حافظ تمامیت ارضی کشور دو سال از بهترین دوران عمر خود را صرف انجام این مهم می‌کنند لذا سربازان باید این موضوع را از فرماندهان و مسئولان خود طلب کرده و مسئولین و فرماندهان نیز باید امکانات لازم را جهت تحقق هر چه بهتر امر مهارت‌آموزی فراهم کنند.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح اظهار امیدواری کرد: با همکاری فرماندهان و مسئولین نیروهای مسلح و یاری دستگاه های کشوری بتوان نیروهای مسلح را به کارگاهی برای کارآموزی، مهارت ورزی، مهارت‌آموزی جوانان سرباز تبدیل کرده و همچنین حمایت‌های لازم از جوانان در جهت یادگیری مهارت و حرفه‌های کاربردی و اشتغال‌زایی به عمل آید.
سامانه رصد اشتغال سربازان راه اندازی می شود
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه سامانه رصد اشتغال سربازان تعریف و راه اندازی می شود اظهار داشت: قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح صرفا به دنبال مهارت آموزی نیست بلکه در ادامه بحث اشتغال نیز برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است لذا برنامه ما این است که سامانه رصد اشتغال سربازان با هدف رصد ، هدایت، حمایت و تسهیلگری اشتغال سربازان راه اندازی شود. این سامانه به دنبال این است تا بعد از مهارت آموزی به مدت سه سال سربازان مورد رصد و پشتیبانی قرار بگیرند.
تشکیل شورای مهارت تا اشتغال زیر نظر وزارت کشور
سردار کمالی از تشکیل شورای مهارت تا اشتغال زیر نظر و با پشتیبانی وزارت کشور خبر داد و اعلام کرد: شورای مهارت تا اشتغال زیر نظر وزارت کشور و تحت مدیریت معاونت امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور تشکیل می شود.
وی افزود: شورای مهارت تا اشتغال زیر نظر معاونت امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور و با مشارکت دستگاه های مختلف از جمله وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی های مختلف سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، وزارت ورزش و جوانان، جهاد دانشگاهی، سازمان فنی و حرفه ای و همه دستگاه های مرتبط با مهارت آموزی و اشتغال سربازان تشکیل می شود.
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در این شورا معاونت امور اقتصادی استانداران به عنوان نخ تسبیح عمل می کنند یادآور شد: با توجه به اهمیت اشتغال سربازان مقرر شده دبیری این شورا معاون وظیفه عمومی استان باشد و تسهیلات و شرایط لازم برای اخذ طرح ها و اعطای تسهیلات اشتغال سربازان را بر عهده بگیرد.
سربازان می توانند طرح اشتغال ارائه کنند
سردار کمالی با اشاره به اینکه همه سربازانی که در سه سال گذشته ترخیص شده اند می توانند طرح اشتغال ارائه کنند گفت: دبیرخانه نظام وظیفه عمومی در همه استان ها وظیفه دارد با توجه به طرح های سربازان، آنها را برای اعطای تسهیلات به بانک ها معرفی نماید.
وی افزود: همچنین تلاش می کنیم سرباران ماهر از حمایت های کمیته امداد، بنیاد برکت، صندوق کارآفرینی امید و سایر صندوق ها در امر اشتغال و تسهیلگری اشتغال آنها بهره مند شوند.
۵۲۰ هزارسرباز در سال ۱۴۰۱ آموزش مهارتی می بینند
وی با اشاره به سفر خود به استان سیستان و بلوچستان تصریح کردگفت: ۵۲۰ هزار سرباز در کل کشور در سال ۱۴۰۱ از خدمات مهارت آموزی بهره مند خواهند شد که از این تعداد ۱۲ هزار نفر مختص سیستان و بلوچستان است که باید آموزش های لازم را فرا گیرند.
سردار موسی کمالی، مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، درحاشیه جلسه قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه استان سیستان و بلوچستان که در سالن جلسات فرماندهی سپاه سلمان برگزار شد، گفت: طرح جامع مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از سال۹۶ آغاز شده و براساس نقشه راهی که ترسیم شده در مدت زمانی ۵ سال باید همه سربازان را تحت پوشش برنامه های مهارت آموزی قرار دهیم.
وی در ادامه تصریح کرد: طبق این برنامه سال ۹۷ به عنوان اولین سال در قالب رویش، سال ۹۸پرورش، سال ۹۹ گسترش و امسال نیز به عنوان سال پوشش ملی قرار گرفته است .
کمالی با تاکید براین مطلب که همه سربازان در این سالها باید تحت پوشش برنامه های جامع مهارت آموزی قرار می گرفتند گفت : طبق برنامه ای که تعیین شده است ،هر سرباز حداقل یک مهارت تخصصی و پنج مهارت عمومی را باید آموزش ببیند که خوشبختانه توانستیم در این چند ساله بالغ بر یک میلیون سرباز را تحت پوشش برنامه های مهارت آموزی قرار دهیم .
مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح اذعان داشت : در حال حاضر هدف از بازدید از استان سیستان وبلوچستان رویت عملکرد استان در این چند سال و به تبع این عملکرد موانع و مشکلات احتمالی که وجود دارد و همچنین راه حل های پیشنهادی برای رفع این موانع و مشکلات تلاش کنیم.
۸۵ درصد از سربازان تحت آموزش تخصصی قرار گرفتند
وی با تاکید براین که طبق برنامه تنظیم شده امسال همه سربازان باید تحت آموزش قرار گیرند ولی بدلایلی از برنامه عقب هستیم افزود: ۸۵ درصد از سربازان تحت آموزش تخصصی و ۱۰۰درصد تحت آموزش های مهارت عمومی شامل کسب وکار،سبک زندگی، امداد ونجات، استفاده از فضای مجازی و اینترنت برای کسب وکار و آموزش های مالی و حقوقی است.
وی با اشاره به اینکه این آموزش با دو تیم آموزشی از قرارگاه مهارت آموزی در زاهدان و چابهار مشغول فعالیت است تصریح کرد:شکر خدا با توجه به وضعیت منطقه که منطقه محرومی است و مشکلات خاص امنیتی خودش را دارد با لحاظ کردن این طرح شاهد وضعیت مطلوبی با توجه به انگیزه، علاقه و تلاش فرماندهان ، مدیران و مسئولان سپاه بودیم .
موسی کمالی ادامه داد: برای تحقق برنامه ای که مورد تایید و تاکید مقام معظم رهبری(حفظ الله ) است بنا داریم در این سال، ۲۲۰ هزار نفر سرباز را تحت پوشش مهارت تخصصی دربیاوریم.
وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که هر ساله سیصد هزار اعزام داشته باشیم که همه ی این تعداد را تحت پوشش مهارت های عمومی درآوربم به عبارتی ۵۲۰ هزارسرباز که از این میان ۱۲ هزار نفر مختص سیستان و بلوچستان است باید آموزش ببینند.