واکنش ها به رفتار آقای قانونگذار !/ موضع صریح و روشن فرمانده ناجا؛ حمایت از مامور وظیفه شناس
گروه ناجا ـ فیلمی در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد و حکایت از آن دارد که گویا یکی از نمایندگان مجلس به علت ممانعت سرباز راهور از ورود وی به خط ویژه اتوبوس، عصبانی شده و به صورت آن سیلی زده است.
این اتفاق در خیابان انقلاب اسلامی تهران در محدوده دروازه دولت رخ داده و نماینده مجلس (آقای عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی) پس از آنکه از ورودش به خط ویژه ممانعت شده، طبق گفته مامور راهور، به او سیلی زده است.

به گفته سربازی که فیلم او منتشر شده، یک خودرو به دنبال عبور از خط ویژه در مرکز تهران ( محدوده دروازه دولت ) بوده اما سرباز پلیس مانع می شود و خواستار مدارک ( مجوز تردد) می شود... به دنبال این اتفاق، درگیری لفظی به وجود می آید و نماینده مجلس، به صورت سرباز، سیلی می زند.

سرباز وظیفه " اکبری" درباره این واقعه می‌گوید: "من مأمور شیفت تقاطع دروازه دولت بودم که راننده نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به صورت من نواخت.من از این اقدام نماینده مجلس چندین شاهد دارم و دوربین شهری هم از این صحنه فیلمبرداری کرده است."

پس از این اقدام، تعداد زیادی از مردم حاضر در محل، دور ماشین نماینده مجلس را گرفته و به شدت به حرکت زشت او واکنش نشان دادند.

واکنش پلیس و دستور ویژه فرمانده ناجا

پخش فیلم ماجرای مذکور در شبکه های اجتماعی بازتاب و واکنش های گسترده ای در پی داشته، به طوری که روز گذشته سردار "مهدی حاجیان" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما، در واکنش به انتشار خبری مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مأمور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی، اظهار کرد: سردار حسین اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه صیانت از حقوق آحاد پرسنل نیروی انتظامی از دستورات اکید فرمانده نیروی انتظامی است، افزود: اعتقاد، باور و تأکید سردار اشتری همواره بر این است که سربازان وظیفه را همچون فرزندان خود بدانیم و در صیانت از شخصیت، کرامت و حق و حقوقشان لحظه‌ای دریغ و درنگ نکنیم، ایشان بارها به همه فرماندهان تأکید کرده‌اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند بنابراین اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم نیروی انتظامی در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.

این مقام انتظامی تأکید کرد:در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.

ورود رئیس مجلس به ماجرا

در حالی که ماجرای سیلی نماینده مجلس بر گوش مأمور وظیفه پلیس راهور فضای مجازی را پر کرده و در فضای حقیقی نیز همه از این اقدام نماینده مجلس در تعجب هستند که اینگونه در برابر "قانون" و اجرای آن قد علم کرد، شاهد واکنش های دیگری نیز در این میان هستیم، به طوری که "محمد باقر قالیباف "؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار فیلم برخورد نامناسب یک نماینده مجلس با سرباز راهنمایی و رانندگی در صفحه شخصی خود نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست.

وی افزود: در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی وبرخورد قانونی خواهد کرد.

درگیری نماینده مجلس با مأمور راهور در حال بررسی است

از طرفی ، "سیّد امیرحسین قاضی زاده هاشمی"؛رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیز به تشریح نحوه رسیدگی به موضوع برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با مامور راهنمایی و رانندگی پرداخت.

وی با بیان اینکه درگیری نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور راهور در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است، گفت: پس از رسیدن گزارش‌ها و‌ ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از ماموران پلیس راهور، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری‌ها را برای بررسی صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرد.

رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این هیئت، ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

واکنش ستاد کل نیروهای مسلح به ماجرا

در میان این واکنش ها ، "امیر دریادار رحیمی پور"؛ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در خصوص موضوع زد و خورد نماینده مجلس با یکی از سربازان نیروی انتظامی اظهار داشت : معاونت حقوقی ناجا وارد عمل شده و در حال تنظیم شکایتی در این خصوص است و از طریق دادگاه کارکنان دولت به این پرونده رسیدگی و تا به نتیجه رسیدن موضوع مسئله پیگیری خواهد شد.

وی افزود: فرض کنیم که سرباز هم در این رابطه مقصر بوده باشد، لذا هیچ فردی حق ندارد سربازی را که در حال انجام وظیفه است مورد ضرب و شتم قرار دهد.این پرونده در حال بررسی ستاد کل است و نتیجه آن متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.
همه در برابر قانون یکسانند

البته در جدیدترین واکنش،سردار" حسین اشتری" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در واکنش به پرونده درگیری نماینده مجلس با مامور وظیفه راهور اظهار داشت: بلافاصله پس از اینکه از این موضوع اطلاع پیدا کردیم، سریعا دستورات لازم را به معاونت حقوقی و بازرسی کل ناجا جهت بررسی موضوع و رسیدگی به آن صادر کردیم و امید است هر چه زودتر بررسی ها به نتیجه برسد.

وی افزود: حتما از مامور وظیفه شناس حمایت خواهیم کرد؛ نیروهای پلیس به صورت شبانه روز در اقصی نقاط کشور در شرایط اقلیمی مختلف اعم از سرما و گرما، انجام وظیفه می کنند و همه باید به قانون احترام بگذارند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: قانون برای همه یکسان است و همه ملزم به اطاعت از قانون هستند و البته انتظار داریم کسانی که مسئولیت و یا جایگاهی دارند بیش از دیگران نسبت به رعایت قانون التزام داشته باشند.

سردار اشتری با بیان اینکه همواره از نیروهای وظیفه شناس و متعهد حمایت کرده ایم، خاطر نشان کرد: زوایای مختلف این موضوع روشن و در حال بررسی است و قطعا از این مامور وظیفه شناس نیز حمایت خواهیم کرد چرا که همه در مقابل قانون یکسانند و باید از آن تمکین کنند.

این مقام عالی انتظامی در پاسخ به این سوال که آیا نماینده مذکور مجوز تردد در خط ویژه اتوبوس را داشته یا خیر؟ عنوان کرد: خیر، نماینده مذکور مجوزی برای تردد در خط ویژه نداشته است.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که در سنوات گذشته نیروی انتظامی در مواجهه با چنین حوادثی، چگونه ورود پیدا کرد و به نتیجه رسید اظهار کرد: در نمونه مشابه که دو سال گذشته در فرودگاه مهرآباد اتفاق افتاد و پس از بررسی های دقیق، تخلف نماینده احراز شد، از نماینده مذکور شکایت کردیم و ضمن رسیدگی موضوع توسط دادگاه، نماینده مذکور ملزم به عذرخواهی و کسب رضایت شاکی و خانواده اش شد که این موضوع و نتایج آن در فضای مجازی هم انعکاس داده شد.

سردار اشتری با تاکید بر اینکه معاونت حقوقی نیروی انتظامی از نیروهای پلیس معاضدت قضائی می کند تاکید کرد: در تمام مواردی که به مامور ما تعرض یا تعدی صورت گرفته، معاضدت قضائی کرده ایم و حمایت از نیرو برای ما یک اصل و وظیفه است.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود از ابراز محبت مردم در صیانت و حمایت از مامور وظیفه شناس راهور قدردانی کرد و افزود: ابراز محبت و حمایت مردم از فرزندان خود در ناجا جای بسی قدرشناسی و تشکر دارد، بنده به سهم خود از این ابراز محبت ، لطف و حمایت مردم قدردانی می کنم.

وی خطاب به نیروهای پلیس تاکید کرد: وظایف خود را مقتدرانه، قانونمندانه و هوشمندانه انجام دهید و در خدمت مردم باشید؛ امید است که خدمات ما مورد رضایت خداوند و مردم قرار گیرد.

واکنش مسئولان در حالی ادامه دارد که کامنت های مردمی در فضای مجازی حکایت از یک مطالبه جدی دارد ؛ " برخورد جدی با فردی که در مقابل قانون می ایستد " و اعتقادی بر " تمکین در برابر قانون " ندارد ، حال این فرد در هر مقام و جایگاهی باشد...

حال باید منتظر ماند و دید پس از بررسی ماجرا و احراز تقصیر نماینده مجلس، از سوی مجلس شورای اسلامی و متولیان نظارت بر رفتار نماینده مذکور چه اتفاقی می افتد؟! چراکه در میان تمام واکنش ها، موضع شخص فرمانده ناجا صریح و روشن است " حمایت از مامور وظیفه شناس"